Якщо покупця звинувачують у крадіжці у супермаркеті

Якщо охоронець чи касири запідозрили покупця у крадіжці, то перевірка його особистих речей може здійснюватися лише за його добровільної згоди. Якщо покупець відмовляється добровільно показати свої речі, охоронець повинен негайно повідомити органи Національної поліції України і затримати покупця до приїзду представників правоохоронного органу.
Охоронець торгівельного закладу – це працівник (персонал) такого закладу або охоронної компанії, яка є суб’єктом господарювання будь-якої форми власності, створеним та зареєстрованим на території України, що здійснює охоронну діяльність на підставі отриманої у встановленому порядку ліцензії (стаття 1 Закону України «Про охоронну діяльність»).
Права охоронця торгівельного закладу
Відповідно до статті 12 Закону України «Про охоронну діяльність» персонал охорони під час виконання своїх функціональних обов’язків, зокрема має право:
• вимагати від відвідувачів припинення протиправних дій;
• вимагати від службових осіб об’єктів охорони та інших осіб дотримання внутрішньооб’єктового та пропускного режимів;
• протидіяти правопорушникам і негайно повідомляти органи Національної поліції України про вчинення кримінального чи адміністративного правопорушення;
• застосовувати заходи фізичного впливу, спеціальні засоби та використовувати службових собак відповідно до цього Закону;
• за добровільною згодою фізичних осіб під час здійснення пропускного режиму на об’єктах охорони здійснювати огляд речей, транспортних засобів, вилучати речі і документи, що є знаряддями або предметами правопорушення, перевіряти документи, що посвідчують фізичну особу;
• проводити відкриту відео- та фотозйомку подій як допоміжний засіб запобігання протиправним діям з обов’язковим оприлюдненням на об’єкті, що охороняється, інформації про здійснення таких заходів.
У випадку надання згоди на огляд речей, покупець має право наполягати на присутності під час вчинення таких дій не менше двох свідків.
Дії покупця, якщо його запідозрили у крадіжці:

  1. вимагати доказів у вигляді фото- чи відеозйомки його причетності до крадіжки;
  2. відмовитися пройти до кімнати охорони, якщо охоронець на цьому наполягає;
  3. у випадку висловлення вимоги охоронця щодо надання речей для огляду викликати правоохоронні органи.
    Якщо покупець не вчиняв крадіжки в торгівельному закладі, а його змусили показувати свої речі, він має право оскаржувати такі дії, звернувшись до територіального органу Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, правоохоронних органів або до суду з відповідною заявою.
    У разі якщо Ви маєте додаткові питання по цій статті чи ваші права порушують, або Ви потребуєте допомоги в судах, і не маєте грошей на адвоката – звертайтеся до відділу «Краснокутське бюро правової допомоги» Богодухівського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги, який працює з понеділка по п’ятницю з 08-00 до 17-00, за адресою: смт. Краснокутськ, вул. Миру, 138. тел. (05756) 3-26-50. Єдиний телефонний номер системи безоплатної правової допомоги 0-800-213-103 (безкоштовно зі стаціонарних та мобільних телефонів).